سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نزد ابلیس مرگ هیچ یک از مؤمنان، از مرگ فقیه محبوب تر نیست . [امام صادق علیه السلام]
 
دوشنبه 93 فروردین 4 , ساعت 7:21 عصر

اختلاف طبقاتی چه پیامدهایی می تواند به همراه داشته باشد؟
هر جامعه ی انسانی از طبقات مختلف تشکیل می شود. این طبقات با توجه به برخورداری یا عدم برخورداری از نعمات و امکانات جامعه، از نوع زندگی، فرهنگ و نیز خصلت ها و خصوصیات متفاوتی برخوردارند که به طور کلی مانع نزدیکی افراد این طبقات به هم و ازدواج آن ها با یکدیگر می شود. معمولاً ازدواج افراد از طبقات مختلف سرانجام خوشی ندارد، چون این افراد در درازمدت خصلت ها و ویژگی های خاص خود را بروز می دهند و باعث کشمکش ها و تنش های فراوان می شوند. البته گاهی اوقات هم به علل گوناگون، از جمله کنده شدن یکی از طرفین از طبقه و فرهنگ خاص خود یا سازگاری و هماهنگ شدن هر دو نفر در رسیدن به جایگاه جدید، ازدواج افراد طبقات مختلف ممکن است سرانجام خوشی داشته باشد.
به طور کلی « طبقه» یک پدیده ی اجتماعی است که تاکنون به علت تغییرات سریع تعریف واحدی از آن داده نشده و در جامعه ی متمدن، طبقات اصالت خود را از دست داده و بر اثر نوسانات مالی و اقتصادی و سیاسی مرتب در حال تغییر و نوسان است بیشترین نکاتی که در هر طبقه باید ارزیابی گردد عبارت است از: شخصیت افراد، هوش، وضع ظاهری، امیال و آرزوها، علایق مشترک، معنویت، خلاقیت، مراقبت از فرزندان و خود بودن.
آیا اختلاف فرهنگی می تواند در روابط زناشویی مشکل ایجاد کند؟
فرهنگ به مفهوم آداب، رسوم، عقاید، روابط خانوادگی و اجتماعی، مذهب و... عاملی است که به سادگی قابل تغییر نیست و افراد در حفظ آن اصرار و پافشاری خاصی دارند. اثبات درستی آن موجب اختلاف می گردد و می تواند در زندگی زناشویی اختلال ایجاد کند.
در این باره باید نکات زیر در نظر گرفته شود:

1- آیا پسر، تنها پسر خانواده یا تک فرزند است؟ وابستگی او به خانواده اش چقدر است و در آینده برای تأمین نیازهای عاطفی و مالی همسر و فرزندانش چه برنامه هایی دارد؟
2- محل سکونت زوج در ساختمانی مشترک با خانواده ی یکی از آن ها خواهد بود یا در مکانی مستقل یا شهرستانی دیگر سکونت خواهند گزید؟
3- میزان رفت و آمدها و دخالت ها در زندگی زوج جوان، در بررسی هایی که قبل از ازدواج انجام می گیرد، چه قدر است؟
ولی قابل ذکر است که زندگی مشترک با اختلاف فرهنگی بارز می تواند موجب بروز کشمکش ها و مشکلات شدیدی شود.

منبع مقاله :
آذر، ماهیار؛ (1385)، ازدواج: حل مشکلات زناشویی، تهران: نشر قطره، چاپ سوم.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ