سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آسمانها و زمین و فرشتگان و شب و روز برای سه کس آمرزش می طلبند :دانشمندان و دانشجویان و سخاوتمندان . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
پنج شنبه 88 بهمن 22 , ساعت 2:16 عصر

نقش‌ زنان‌ در نهضت‌ حسینی‌
یکی‌ از شگفتی‌هایی‌ که‌ در حادثة‌ کربلا به‌ وضوح‌ مشاهده‌ می‌شود، و چهرة‌حماسی‌ حادثة‌ عاشورا را برجسته‌تر می‌سازد، حضور فعال‌ همة‌ اقشار اجتماع‌ در تولد آن‌تحوّل‌ عظیم‌ بوده‌ است‌.
کاروانی‌ که‌ از شهر مکّه‌ و از لابه‌ لای‌ مناسک‌ حج‌ راه‌ خویش‌ را یافته‌ وراهی‌سرزمین‌ حماسه‌ و عشق‌ «کربلا» می‌شود، کاروانی‌ است‌ متشکل‌ از زن‌، مرد، پیر، جوان‌،نوجوان‌، خردسال‌ و حتی‌ کودک‌ شیرخوار و غلام‌ و برده‌.
بررسی‌ داستان‌ کربلا و نقش‌ اقشار مختلف‌ اجتماعی‌ در این‌ حرکت‌ پیام‌ آور نکات‌قابل‌ توجهی‌ است‌ که‌ از آن‌ جمله‌ می‌توان‌ به‌ موارد زیر اشاره‌ کرد:
الف‌) ایجاد تحول‌های‌ اجتماعی‌،
تنها با تحوّل‌ در کلیة‌ اقشار اجتماع‌ متصوروممکن‌ است‌.
ب‌) ( اِن‌َّ اللّه‌ لایُغَیِّرُ ما بِقَوْم‌ٍ حَتّی‌ یُغَیِّرُوا ما بِاَنْفُسِهِم‌ْ )
برخلاف‌ قوم‌ حضرت‌ موسی‌ (ع) که‌ او را در برابر صحنة‌ نبرد با دشمنان‌ تنها گذارده‌و رها می‌کردند و می‌گفتند: ( اءِذْهَب‌ْ اَنْت‌َ وَ رَبُّک‌َ فَقاتِلااءِنّا ههُنا قاعِدُون‌َ ) ؛ موسی‌تو وخدایت‌ به‌ جنگ‌ بروید ما همین‌ جا می‌نشینیم‌ و منتظر نتیجة‌ نبرد می‌شویم‌.


ادامه مطلب...

پنج شنبه 88 بهمن 22 , ساعت 2:16 عصر

مهرورزی به مردم


اگر دین اسلام را دین محبّت و دوستی نامگذاری کنیم کار گزافی نکرده ایم و نام مناسبی بر این آیین فطری نهاده ایم . در بسیاری از آداب اجتماعی و قوا نین حیاتِ جمعی که در دین مقدس اسلام وجود دارد ، مهر محبت ، محور قرار گرفته است . و هدف نهایی ، از آن دستورات ، تأمین خلاء عاطفی در جامعه می باشد و بدیهی است هر جامعه ای که مردُ مانش با هم مهربان و دلرحم باشند ، زیستن در چنین جامعه ای بسیار گوارا و مطلوب و مایه خوشبختی خواهد بود .


پنج شنبه 88 بهمن 22 , ساعت 2:16 عصر

روشی برای گوش کردن و مطالعة مؤثر


شما چهار بار سریعتر از سخنان یک سخنران می توانید فکر کنید.


برای گوش دادن مؤثر باید نیرو صرف کنید؛ برای جبران سرعت ارائه مطالب, شما باید به طور فعال تصمیم به گوش دادن بگیرید.


یادداشت برداری یک شیوه تقویت گوش دادن است و استفاده از رویکردی نظامدار در یادداشت کردن و مرور مطالب, توانایی فهم و یادآوری محتوای سخنرانی ها را به طور غیر قابل محاسبه ای افزایش خواهد داد.


ادامه مطلب...

پنج شنبه 88 بهمن 22 , ساعت 2:16 عصر
پنج شنبه 88 بهمن 22 , ساعت 2:16 عصر

1- توسعه طنز در جامعه





« جوک منعکس کننده نوعی تعامل بین قدرت، فرهنگ و فردیت در جامعه می باشد. جوک، به عنوان عامل قدرت و دشمنی موضوع مطالعه فلاسفه ای همچون هابر و ارسطو و یا بعنوان تنش و خشونت، مورد توجه روانشناسانی مثل فروید (1984) بوده است. کولینسون (2002) جوک را بعنوان بخش سطحی رفتار اجتماعی در درون سازمان اجتماعی مورد مطالعه قرار داده ومعتقد است، جوک نوعی مکانیسم مدیریت و کنترل است.


ادامه مطلب...

پنج شنبه 88 بهمن 22 , ساعت 2:16 عصر

راهکارهای ایجاد زمینه جلب اعتماد دیگران
1ـ انتخاب خوب برای مردم
اصلی ترین و محوری ترین راهکار در زمینه جلب اعتماد دیگران، این است که انسان در برخورد با دیگران، خود را محور قرار دهد و هر انتظاری که از دیگران دارد، همین انتظار را حق دیگران از خود بداند. هر چه برایش دوست داشتنی است و می پسندد که مردم در برخورد گفتاری یا رفتاری با او چنین باشند، همین انتخاب را برای مردم داشته باشد. رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) این اصل را این گونه تبیین فرموده است:
«نیک کردار باش و از کار بد بپرهیز و بنگر که دوست داری دیگران درباره ات چه بگویند ـ هنگامی که از مجلس آنان برمی خیزی و از جمعشان خارج می شوی ـ همان طور رفتار کن و از آنچه نمی خواهی درباره ات بگویند، بر کنار باش». (ر. ک: نهج الفصاحة، ح 3)
انتخاب خوب برای مردم، از عواملی است که در جلب خوش بینی و اعتماد مردم مؤثر است. به این سخن از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) بنگرید:


ادامه مطلب...

پنج شنبه 88 بهمن 22 , ساعت 2:16 عصر

این مقاله پیرامون مبـحث پـرآوازه و نـوظـهور مـوسـوم بـه  "علایم دستیابی دیداری" می باشد. شیوه ای که مـا را قادر می سازد با مشاهده حرکات چـشـم هـا بـه نـحـوه اندیشیدن فرد پی ببریم. مـبـنـای ایـن علم بر پایه ارتباط تنگاتنگ جسم و ذهن بوده و آنـکـه افـراد با حـرکـت دادن چـشمـهایـشـان رونـد تـفـکـرات بـاطـنـی خـود را آشـکـار میسازند. فراگیری آن ما را یقینا در بهبود برقراری ارتبـاط با دیگران در زندگی یاری خواهد داد.


ادامه مطلب...

پنج شنبه 88 بهمن 22 , ساعت 2:16 عصر

استغاثه‌
استغاثه‌ در لغت‌ به‌ معنای‌ فریادرسی‌ خواستن‌، دادرسی‌ خواستن‌ و دادخواهی‌کردن‌است‌.
وقتی‌ همه‌ درها بسته‌ می‌شود، خطرات‌ جانی‌ و مالی‌ انسان‌ را تهدید می‌کند، آن‌وقت‌، ناخودآگاه‌ استغاثه‌ می‌آید و انسان‌ با فریاد زدن‌ و ناله‌ کردن‌، دیگران‌ را به‌ کمک‌می‌طلبد؛ به‌ این‌ امید که‌ شاید در بین‌ شنوندگان‌، فردی‌ پیدا شود تا او را از این‌ مهلکه‌نجات‌ دهد.
استغاثه‌ مراتبی‌ دارد. مرتبه‌ اول‌ آن‌، کمک‌ طلبیدن‌ از دیگران‌ و نوعی‌ مظلوم‌نمایی‌ است‌.
اما مرتبه‌ بالاتر آن‌ که‌ شیوة‌ مردان‌ هدف‌مند و ستارگان‌ آسمان‌ هدایتند، با نوع‌ اول‌تفاوت‌ دارد. هدف‌ از مرتبه‌ بالاتری‌ آن‌، نه‌ طلب‌ کمک‌ و مظلوم‌ نمایی‌ که‌ نوعی‌ اتمام‌حجت‌ و بیدارسازی‌ چشمان‌ خفته‌، جلا بخشیدن‌ دل‌های‌ مرده‌، زنگارزدایی‌ و شفای‌وجدان‌های‌ بیمار است‌.


ادامه مطلب...

پنج شنبه 88 بهمن 22 , ساعت 2:16 عصر

شادی درمدرسه
مقدمه :
پژوهشهای مختلف درعلوم رفتاری و روانشناسی ارتباطات ، ، حاکی ازاین مساله است که شادی و گشاده رویی نقش والایی در پذیرش اجتماعی شخصیت مربیان بویژه درجامعه دانش آموزان دارد . درمراجعه به تاریخ زندگی پیامبر بزرگ اسلام از جمله برجسته ترین خصال ایشان که موجب جلب و جذب امت بوده است گشاده رویی و خلق نیکوی پیامبر اکرم (ص) بوده است تاآنجا که درقرآن اشاره گردیده است که اگر خلق حسن پیامبرنبود همانا مردم ازدور ایشان پراکنده می شدند و او را تنها می گذاشتند . نقش کار تربیتی شامل مجموعه ای ظریف از قواعد و برنامه ها می باشد که هم تاثیر گذار وهم تاثیر پذیر می باشند و با توجه به اینکه رمز ایجاد رابطه حسنه و اعتمادسازی به منظور جلب همکاری دانش آموز همانا روحیه شاد و انبساط خاطر مربی می باشد ، این اهمیت دوچندان می گردد . تحقیقات علمی ثابت نموده اند که شادی امر مسری و ناشاد بودن نیز چنین است و به سرعت به مخاطبین ما منتقل می شود وبه عنوان عامل مثبت یا منفی در بروز رفتارهای مورد انتظار نقش تعیین کننده دارد وبه دنبال آن شاد بودن وعدم آن زمینه ساز جانبه و دافعه نسبت به برنامه تربیتی و مشخص مربی خواهد بود .
‹‹ برتر اند راسل فیلسوف بزرگ آموزش و پرورش می گوید ، عیب و هنر آدمی وابسته به تربیت است واز این رو تربیت راکلید جهان نو می داند از دیدگاه او عیب های آدمیان از تربیت بد برخاسته و هم تربیت است که باید آنان رابه سوی هنر رهبری کند !
به سخن دیگر چگونگی جهانی که درآن زندگانی می کنیم وابسته به چگونگی ما واین نیز درگروه تربیت است . اواشاره می کند که بدین سان درکار تربیت نخستین وبنیادی ترین پرسش این است که می خواهیم فرزندان ماچه منشی داشته باشند و درچگونه جامعه ای زندگانی کنند ؟ راسل در پاسخ این پرسش برهدف هایی تکیه می کند که اگر به زبان اریش فرم گفته شود بربنیاد اخلاق انسان گرایانه است . راسل یافتن دست کم چهار ویژگی و شایستگی را، بنیاد یک منش خوب می شمارد : شادابی وسرزندگی ، جرات یا دلیری ، حساسیت و هوش پرورش یافته . ادامه مطلب...

پنج شنبه 88 بهمن 22 , ساعت 2:16 عصر

عزّت نفس
سال عزّت و افتخار حسینی, فرصتی است تا ارادت مندان و عاشقان حسین بن علی(ع) پیرامون زندگی و مبارزات آن امام همام مطالعه کرده و راه دست یابی به عزّت و عزّتمندی و عزّتمداری را فرا گرفته و با پیروی از آن نمونه کامل و به برکت اسلام و قرآن و خون سیدالشهدا(ع), برای خود افتخار و سربلندی کسب کنند.
معنا و مفهوم عزّت
عزّت از مهم ترین و بنیادی ترین اصول تربیتی اسلام است, زیرا اساس تربیت, عزّت است. اگر فرد با عزّت رشد کند و تربیت شود, به حالتی دست می یابد که پیوسته و در هر اوضاع و احوالی استوار باشد. عزّت آن حالتی است در انسان که نمی گذارد مغلوب کسی شود و شکست بخورد. راغب در مفردات می گوید: عزّت در اصل, آن حالتی است که انسان را مقاوم و شکست ناپذیر می سازد.1
عزیز به کسی می گویند که بر همه قاهر است و کسی نمی تواند بر او چیره شود. اگر خدای متعال (عزیز) است, به این دلیل است که او ذاتی است که هیچ چیزی از هیچ جهت نمی تواند بر او غلبه کند و موجودات عالم در برابر او ذلیل و ضعیف هستند, چون همه موجودات, ذاتاً فقیر و نیازمندند, مگر آن که خداوند متعال از رحمت بی انتهای خویش, بهره ای از عزّت به آنان ببخشد: (وَلِلّهِ العِزَّةُ وَلِرَسُولِه وَلِلْمُؤْمنینَ).2 عزّت فقط از آن خداوند است و هرکس که خواهان عزّت است, باید از خداوند بخواهد.
حقیقت عزّت
در حدیثی از پیامبر(ص) نقل شده که فرمود: (پروردگار شما همه روزه می گوید: منم عزیز و هرکس عزّت دو جهان خواهد, باید اطاعت عزیز کند). 3 در حقیقت, انسان آگاه و مؤمن باید آب را از دریا بگیرد که آب فراوان و زلال آن جاست. قرآن می فرماید: (مَنْ کَانَ یُرِیدُ العِزَّةَ فَلِلّهِ العِزَّةُ جَمیعاً;4 هرکه بزرگی و ارجمندی خواهد, پس بداند که بزرگی همه از خداست). امام حسن مجتبی(ع) در ساعات آخر عمرشان, هنگامی که یکی از یارانش به نام (جنادة بن ابی سفیان) از او اندرز خواست, ضمن نصایح ارزنده به وی فرمود: (هرگاه بخواهی بدون داشتن قبیله, عزیز باشی و بدون قدرت و حکومت, هیبت داشته باشی, از سایه ذلّت معصیت خدا بیرون آی و در پناه عزّت اطاعت او قرار گیر.) ادامه مطلب...

<   <<   6   7   8   9      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ